MARKNADSFÖRING UNDER EN EKONOMISK LÅGKONJUNKTUR – DETTA GÖR DU

Det finns fortfarande en marknad för lyxsmycken. Många människor har inte påverkats av pandemin. De arbetar fortfarande, de njuter fortfarande av sin rikedom och de unnar sig dyra produkter.

När du bedriver marknadsföring under en ekonomisk lågkonjunktur finns det många saker du kan göra för att säkerställa att du är strategisk. Istället för att utforska nya marknadsföringsstrategier bör du överväga att uppdatera sättet du har presenterat ditt varumärke på. Så här marknadsför du dina lyxsmycken effektivt under en ekonomisk lågkonjunktur:

MARKNADSFÖRING UNDER EN EKONOMISK LÅGKONJUNKTUR – PRISER

Ingen vill gissa sig fram till priset på ett diamantkedja eller safirarmband. Förutbestämda priser hjälper människor att få en uppfattning om vad kostnaderna är. De kommer nämligen inte att skicka en prisförfrågan. Istället vill de att du ska berätta det som det är. Detta etablerar förtroende så att människor inte känner att du försöker lura dem på något sätt.

Tydlighet kring priser fungerar på samma sätt oavsett om du har en fysisk butik eller driver e-handel. Identifiera kostnaden. Om du föredrar det kan du också välja att lista några fördelar och/eller förklara vad som ingår. När människor kan se priserna är det mer sannolikt att de känner sig bekväma med att handla med dig – på grund av god och utförlig information.

Ett medelålders par njuter av shopping i en modern smyckesbutik. Ung kvinna provar en fantastisk halsband.

Etablera en returpolicy

Speciellt under en ekonomisk lågkonjunktur vill människor veta vad returpolicyn är. Det finns otaliga skäl till varför någon kanske vill returnera lyxsmycken – det var inte vad de förväntade sig, personen de köper åt har redan en liknande smycke, eller personen är inte längre i livet. Oavsett anledning; var tydlig med vad din returpolicy är.

Att ha en returpolicy är helt avgörande. Det finns många smyckesbutiker där människor kan handla. Många har returvillkor. Det ger en känsla av trygghet om någon inte vill genomföra köpet. Avsaknad av returpolicy kan få människor att ifrågasätta kvaliteten på det du säljer och din verksamhets integritet.

Du kan bestämma vilken typ av returpolicy som är rättvis. När du har strukturerat policyn kan du informera om den i din butik och på din webbplats. Identifiera hur länge människor har på sig att returnera, hur du kommer att ge dem återbetalning (eller butikskredit) och processen människor behöver följa.

MARKNADSFÖRING UNDER EN EKONOMISK LÅGKONJUNKTUR – BILDER

När du övergår till e-handel förlitar du dig till stor del på bilder för att sälja dina lyxsmycken. Människor måste känna att de surfar personligen. Även om de inte kan prova produkterna måste de ha en klar förståelse för vad de köper.

Att ta bilder av ditt smyckesortiment med din smartphone och ladda upp dem online är inte tillräckligt bra. För att marknadsföra dig själv, både nu och i framtiden, måste du investera i professionell fotografering. Inkludera fler bilder på smyckena, som visar dem från olika vinklar. Visa upp smyckena på ett nära och personligt sätt så att människor kan se vad som är så speciellt med dem.

Du behöver inte heller förlita dig enbart på bilder som den enda bärkraftiga komponenten. När du får in nya produkter i butiken är det en bra idé att skapa en video. Låt någon modellera med smyckena för att visa hur bra de ser ut. Låt kameran röra sig runt smyckena för att visa de fantastiska pärlorna, linjerna och hur de glittrar. Dessa videor kan inte bara läggas upp på webbplatsen utan också på sociala medier.

Genom att förbättra dina bilder kan du sälja dina smycken mer effektivt genom att svara på frågor. Människor köper smycken baserat på estetik. Oavsett hur fantastiska dina beskrivningar är handlar det i slutändan om det visuella. Se till att du presenterar varje produkt på bästa möjliga sätt.

Se till att du presenterar varje produkt på bästa möjliga sätt

Anta inte att endast en marknad kommer att köpa lyxiga smycken, vare sig det är under en ekonomisk recession eller vid någon annan tidpunkt. Du kommer vilja tilltala olika marknader eftersom alla har önskan att unna sig något lyxigt då och då. Dessutom kan vissa personer köpa presenter.

Förpackningen du erbjuder kan vara en betydande påverkansfaktor. Är förpackningen representativ för kostnaden? Finns det olika typer av förpackningar baserade på tillfället? Något så enkelt som att göra uppdateringar av hur du förpackar klockor, smycken och andra föremål kan vara betydande.

Utöver att bara göra uppdateringar, se till att marknadsföra det. Visa förpackningen på din webbplats. Ge alternativ så att människor kan välja vilken förpackning som passar dem. När du börjar erbjuda en mer exklusiv förpackning kan det hjälpa till att öka konverteringsfrekvenserna, vilket gör att du kan öka intäkterna markant.

Skapa Content

Content säljer. Det är därför innehållsmarknadsföring är en av de bästa sakerna du kan göra för ditt företag. Det gör dig inte bara mer synlig i sökmotorerna utan etablerar också dig som en branschledare. Folk vill höra från dig om dina smycken.

Innehållet kommer i alla former och storlekar. Prata med människor om varför de bör köpa ditt smycke. Vad gör dig bättre än ett annat varumärke? Vilka är fördelarna med vissa smycken? Vilka tillfällen bör vissa typer av smycken bäras?

Du kan inte anta att alla vet varför de borde köpa lyxiga smycken. Din förmåga att underhålla och utbilda genom ditt innehåll kan hjälpa till att få mer uppmärksamhet kring ditt varumärke. Det kan hjälpa till att övertyga dem som var osäkra på om de ville spendera pengarna på en lyxig klocka eller en ny halskedja.

Innehåll bör skapas regelbundet, och det finns gott om ämnen som du kan behandla också. Bloggar, vloggar, videor, foton och mer kan vara utmärkta, effektiva sätt att dela detaljer om ditt varumärke och produktlinje samtidigt som du ger mer innehåll för sökmotorerna.

Läs mer om hur du kan ta dig igenom en ekonomisk recession med hjälp av oss på OWUP. Vi erbjuder reklam- och webbutvecklingstjänster uteslutande till klock- och smyckesindustrin och ser fram emot att visa dig hur du kan expandera till e-handel.