INNEHÅLLSMARKNADSFÖRING FÖR GULDSMEDEL: INTRODUKTION
Sociala medier är avgörande för varje företags marknadsföringsstrategi. Även om guldsmeds- och urmakeriföretag är personliga verksamheter, är syftet med sociala medier att locka kunder till butikerna, både de fysiska och virtuella. Reklam har alltid varit en del av din affärsmodell, även om det bara är på ett muntligt sätt. Innehållsmarknadsföring på sociala medier låter jungeltrumman sprida sig snabbare och mer precist. Men det är naturligtvis bara effektivt om du är konsekvent.
Om folk kommer till din webbplats och upptäcker att ditt senaste blogginlägg är två år gammalt är det som att gå in i ett rum som är halvmålat. Att publicera inlägg dagligen kan vara tråkigt. Vi förstår din oro, men en social mediestrategi är viktig och kommer att gynna ditt företag.
VARFÖR ÄR INNEHÅLLSMARKNADSFÖRING PÅ SOCIALA MEDIER VIKTIG?
Om varje kund du någonsin har haft passerade din butik varje dag, skulle det stärka verksamheten? Nästan helt säkert, ja. Kommer varje kund du någonsin har haft att passera din butik varje dag? Nästan helt säkert; nej.
Inlägg på sociala medier kan engagera lojala kunder samtidigt som du söker nya kundrelationer.
För att uppnå detta måste du konsekvent publicera nytt innehåll. Genom att engagera sig kommer kunderna att bli påminda om din existens utan att överväldigas. Sociala medier är menade att vara positiva plattformar som ska vara en del av din digitala marknadsföringsinsats.
Nej, det handlar inte bara om att publicera information för att få människor att klicka. Du vill att innehållet ska informera människor om varför de behöver det du säljer och övertyga dem att köpa den nödvändigheten från dig. Det handlar inte om clickbait. Ju mer användbart innehållet är, desto mer effektivt omvandlas det till intäkter.
Det handlar inte bara om att potentiella kunder känner till företagets namn, utan också att veta att ditt företag är synonymt med kvalitet. Använd din expertis när du skriver. Allt du vill dela i butiken för att göra en försäljning, kan du också dela med kunderna på sociala medier.
Använd en social mediestrategi och innehållsmarknadsföring för att planera och distribuera ditt innehåll, så att du kan fokusera på att skapa smycken.
5 STEG FÖR HUR DU PLANERAR INLÄGG PÅ SOCIALA MEDIER.
#1 – HITTA ETT ÄMNE FÖR VARJE MÅNAD.
#2 – TA NYA ELLER LADDA NER BILDER
#3 – SKRIV EN TEXT FÖR VARJE INLÄGG
#4 – PLANERA INLÄGGENA I FACEBOOK CREATOR STUDIO
#5 – MARKNADSFÖR DINA INLÄGG
# 1 – HITTA ETT ÄMNE FÖR VARJE MÅNAD
Genom att välja ett månatligt tema för ditt innehåll kan du visa olika aspekter av ditt företag. Det diversifierar vad du säljer och hjälper till att öka försäljningen samtidigt som du hanterar lagerbeståndet. Du kanske är känd för utsökt utformade förlovningsringar, men om allt du marknadsför är förlovningsringar, vad händer då med ditt lager?
Varje månad är en möjlighet att visa upp föremål som appellerar mer till en online-skyltfönster-tittare än personliga kunder i en fysisk butik. Att hålla sig till ämnet planterar frön i kundens sinne utan att tvinga dem att köpa. Detta är effektivt guldsmed innehållsmarknadsföring.
#2 – TA NYA ELLER LADDA NER BILDER
Använd sociala medieplattformar som ett medel för direkt annonsering till dina kunder. Istället för att använda en annons för att visa den senaste kollektionen av ringar kan du bara lägga upp en bild på Facebook eller Instagram för att öka räckvidden och engagera din publik. Låt smyckena lysa i ljuset av marknadsföringen.
Även med alla filter som digital fotografering ger är det ibland bättre att använda färdiga bilder från dina varumärken. Om du har en bildbank med professionella bilder från tidigare marknadsföringskampanjer är det nu dags att använda dem.
Sök i reklammaterial på varumärkenas webbplatser som säljs i din butik. Citera och ange källan för att locka potentiella kunder till din webbplats.
#3 – SKRIV EN TEXT FÖR VARJE INLÄGG
Inkludera text med varje bild du postar. Även om det är en enda mening är det viktigt att publicera innehåll som inspirerar, utbildar eller underhåller. Rent transaktionsorienterade inlägg ignoreras över tiden. Din läsare/kund måste kunna dra nytta av den information du tillhandahåller.
Positivt engagemang med ditt varumärke kommer att bygga förtroende. När tiden kommer att köpa en klocka eller ett smycke kommer de att tänka på ditt företag.
Ditt inlägg bör innehålla ett uppmaning till handling. Ibland är din innehåll avsett att tvinga läsarna att köpa. Andra gånger översätts det helt enkelt till engagemang. Oavsett kan du mäta effektiviteten av ditt inlägg genom att se hur många läsare som följer med på Call to Action.
Det är viktigt att förstå hur sociala medieplattformar förstärker ett meddelande. En hashtag (#) hjälper till att filtrera ett nyckelord på Instagram, men är ett meningslöst ”kantigt” tecken på Facebook. Och på din Facebook-sida kan du posta en länk till en extern artikel, men länken öppnas inte på Instagram.
#4 – PLANERA INLÄGGENA I FACEBOOK CREATOR STUDIO
Facebook-annonsering är en integrerad del av din sociala medier-marknadsföringsstrategi. Facebook er fremdeles ledende blant sosiale medier på tvers av nasjoner og demografi. Facebook äger Instagram. De två plattformarna använder Creator Studio för att planera inlägg i förväg. Detta gör det lättare för dig att hantera sociala medier på egen hand.
Om det innehåll du föredrar att generera är vackra smycken kan du dock anställa en social media manager för att använda Creator Studio för din räkning. En social media manager kommer att kunna avgöra vilka dagar/tider din publik är aktiv och schemalägga dina inlägg därefter.
Facebook WooCommerce-plugin låter dig tagga produkter i dina inlägg. Om människor använder Facebook som en webbläsare kan du ta med din smyckesbutik till den webbläsaren.
#5 – FRÄMJ INLÄGGENA DINA
Korrekt användning av digital marknadsföring är som att övertyga någon på andra sidan gatan att komma in i din butik. Felaktig användning är detsamma som att skrika i ett tomt rum. Det finns så mycket innehåll på Facebook och Instagram att organisk räckvidd snabbt kan undvikas. Att främja inläggen förstärker räckvidden till potentiella kunder.
Detta är en annan fördel med att anställa en Social Media Manager. De kommer att hjälpa dig att skärpa dina inlägg på sociala medier för att rikta in sig på din mest mottagliga publik på plattformar som Facebook eller frekventa besökare på din webbplats.
E-postmarknadsföring kan utöka räckvidden till kunder som inte följer dig på sociala medier och få dem att engagera sig med ditt varumärke.