Digital Strategi som ger resultat

Utveckling av en Digital Strategi

 

Ja, vi bygger webbplatser, skriver blogginlägg och gör inlägg på sociala medier. Men, viktigast av allt så utvecklar vi en datadriven digital strategi som använder de delarna för att skapa intresse omkring ditt varumärke. Detta leder till lojala kunder som litar på att du kan möta och tillfredsställa deras behov av kvalitet när det gäller klockor och smycken. 

Tänk på en digital strategi som ett konceptuellt ramverk skapat för att uppnå dina affärsmål samt öka dina konkurrensfördelar, tillväxt och värdering. OWUP implementerar din digitala strategi baserat på vår långa erfarenhet så du kan uppnå dina affärsmål.   

Tillsammans kan vi se den övergripande bilden för att besluta hur vi kan använda webbteknologi och innehåll för att öka lönsamheten i din verksamhet. För att skapa en effektiv digital strategi behöver vi först ta ett samtal och kartlägga följande punkter:

Ställ dig själv de här frågorna
  • Om du redan har en websida, hur ser trafiken och konverteringsgraden ut i nuläget och hur skulle du vilja förbättra det? Representerar webbsidan din verksamhet på ett bra sätt? Har du redan en blogg eller har du behov av en? Är produktbilder och beskrivningar uppdaterade och visar de ditt inventarie på ett korrekt sätt? Har du en funktionell chatfunktion? Hur rankar din websida i förhållande till dina konkurrenter? 
  • Om du inte har en websida, hur skulle du vilja att den såg ut? Vad önskar du att din websida ska göra för att öka din digitala synlighet och förbättra din försäljning och igenkänningen av ditt varumärke? 
  • Hur ser din SEO-strategi ut? Har du en checklista för att optimera sök- och nyckelord? 
  • Hur stor är din budget för digitala annonser i nuläget? Var placerar ni de annonserna (Google, Facebook, Instagram osv..)? Uppnår ni de förväntade resultaten med de annonserna? Är annonserna riktade mot att marknadsföra nya produkter, få likes, konvertera till försäljning, öka medvetenheten om ditt varumärke eller öka marknadsandelar? Hur mäter din resultaten? 
  • Har du en e-maillista på existerande och potentiella kunder? Hur skulle du utvärdera effektiviteten av tidigare kampanjer? Vilken tjänst använder du för e-mailkampanjer (till exempel MailChimp)?
  • Har du en digital närvaro på Twitter, Facebook, Google och andra plattformar? Vad önskar du uppnå med att använda dessa kanaler (till exempel ökat medvetande om produkterna, marknadsföring av kampanjer osv..)?
  • Hur stor del av försäljningen online kommer från mobil och hur mycket kommer från desktop? Har du en mobilstrategi för att ge en bra köpupplevelse från mobiler och surfplattor? 
  • Hur ser den nuvarande fördelningen ut mellan försäljning online och i butik? Är det någon produktkategori som står ut? Kommer det förändra sig i framtiden? 
Ge din urmakare eller smyckesbutik en digital fördel

Din digitala strategi är en pågående process. En digital strategi ger dig möjligheten att lära dig om dina kunder beteenden samtidigt som du driver merförsäljning och ökar din digitala synlighet och närvaro. Genom att implementera en strategi kan du göra snabba förändringar baserade på data som visar vad som fungerar och inte. 

En digital strategi bör ses som ett verktyg och det är viktigt att inte enbart fokusera på det slutgiltiga målet. Även om du har en webbsida, gör inlägg på sociala medier och skickar ut e-mail till dina kunder betyder det inte nödvändigtvis att du har uppnått dina mål. Du behöver även kunna mäta och utvärdera resultaten av det du gör digitalt. 

OWUP kan hjälpa dig mäta resultaten och effektiviteten av dina digitala verktyg. Vi kan därefter anpassa och använda de verktygen för att öka framgångarna ytterligare. Kontakta oss genom att fylla i formuläret nedan så att vi tillsammans kan hitta lösningar som utvecklar din verksamhet – både online och i butik.

Kontakta Oss