Omfattningen och engagemanget på sociala medier har ökat kraftigt de senaste åren, det enda sättet för företag att hålla jämna steg är att satsa, investera tid och pengar.
Men vad sägs om företag och varumärken som inte har råd att annonsera på Facebook, Twitter, LinkedIn och liknande? I den här kontexten ger vi dig 10 misstag som företag och varumärken gör i sociala medier.
Inte alla är villiga, och vissa har kanske inte ens möjlighet att avsätta medel i årsbudgeten för att regelbundet nå ut med sitt innehåll till en kritisk grupp av relevanta följare. Därför har vi sammanställt 10 misstag som företag och varumärken gör i sociala medier.
Dessa organisationer kan vara extremt kreativa eller otroligt ihärdiga, men den mest effektiva strategin de kan omfamna är att involvera alla anställda. För att gå i den här riktningen måste alla i teamet ta en del av utmaningen, även om många kanske har skäl att inte vilja samarbeta, ofta antingen omedvetet eller ej.
Arbetsgivare måste få med sig sina anställda när de arbetar mot samma mål för att dra nytta av sociala mediestrategier. I många fall kommer detta inte att ske omedelbart utan rätt utbildning, vägledning, motivation och belöning.
10 MISSTAG FÖRETAG OCH VARUMÄRKEN GÖR I SOCIALA MEDIER:
BRIST PÅ UTBILDNING
Sociala medier är ingen vetenskap, men det kräver en stor dos ansträngning för dem som inte är bekanta med det. Inte bara kan det vara avskräckande, utan det kan också vara svårt för en nybörjare att skapa en enkel bildtext, för att inte tala om att skriva en bloggpost eller spela in en video.
En omfattande, obligatorisk utbildning är nyckeln för att få de anställda att behärska det.
Du er 1 steg unna å motta rapporten.
Fyll ut nettsideadresse og e-posten for å motta rapporten.
.
GER INTE TILLRÄCKLIGT MED UPPMUNTRAN
Det skulle inte vara en överdrift att säga att arbetsbeskrivningar verkar inkludera allt utom diskbänken. Så varför inte lägga till utbildning inom sociala medier som en del av de anställdas ansvar?
På allvar. Alla är marknadsförare. Alla är säljare. ALLA är på sociala medier. Det borde innebära att du påminner de anställda om det med jämna mellanrum…
INTE HA KONTAKT MED ANDRA
Det är makt i siffror, särskilt när det gäller att sprida innehåll. Ingen räckvidd, ingen engagemang.
Var inte rädd för att föreslå för gruppledare att de bör utöka sitt nätverk, även om deras ansvar inte nödvändigtvis inkluderar försäljning och marknadsföring.
INTE DELA ORGANISATORISK INNEHÅLL
En för alla, alla för en. Det borde gälla hela teamet. När någon skriver ett inlägg bör alla i företaget dela det. Det är självklart enligt vår mening. Varje anställd, och särskilt de som arbetar inom marknadsföring, reklam, PR och sociala medier, bör dela innehåll från företagsledningen. De bör inkludera företagets varumärke i sina personliga inlägg.
INTE PRODUCERA ORIGINALINNEHÅLL
Det finns en regel inom gruppkommunikation som kallas 90-9-1. Denna regel anger att 90% av medlemmarna bara observerar, medan 9% bidrar med något i konversationen, och endast 1% deltar aktivt. Det behöver dock inte vara så.
Du kan inte vara effektiv på sociala medier om du är asocial. Nyckelpersoner och intressenter bör uppmuntras att skapa sitt eget innehåll, och de bör belönas för att göra detta regelbundet.
INTE HÅLLA JÄMN TAKT MED FÖRÄNDRINGAR
Kalla dem efterhängsna, nej-sägare eller bara motsträviga. Oavsett vad du kallar dem, när de kommer sent till festen får de ingen inbjudan.
Alla som bryr sig om sin karriär idag och inte har engagerat sig i sociala medier riskerar att hamna långt efter sina kollegor, kontakter och konkurrenter. Och de betraktas inte heller som seriösa särskilt ofta.
SER INTE SAMMANHANGET
Jag kan inte berätta hur många gånger jag har hört människor avfärda sociala medier som en tillfällig företeelse eller som en tidsbaserad trend trots överväldigande bevis för motsatsen. År 2018 förväntas 33% av världens befolkning, eller 2,44 miljarder människor, använda någon form av sociala medier.
Sociala medier är den största revolutionen inom masskommunikation sedan tryckpressen. De som inte kan inse det ser inte skogen för bara träd.
EJ MODIGA NOG ATT EXPERIMENTERA
En ovilja att ta risker är ett av kännetecknen för företagsledning, och undantaget från denna rädsla förvånar mig inte. Men det är inte tiden för en analysparalys.
Sociala medier representerar en förändring i hur människor kommunicerar, och det gäller inte bara affärsfolk. Du kan tycka om det eller inte, sociala medier är här för att stanna, så det finns ingen poäng att motarbeta eller ignorera faktumet.
EJ MEDVETNA OM SINA FÄRDIGHETER
De flesta anställda inser inte hur lätt det är att dela innehåll på sociala medier, bidra till stora samtal och faktiskt hjälpa till att flytta den algoritmiska nålen till förmån för sina respektive organisationer.
Oavsett om de är rädda, förvirrade eller bara felinformerade tror de att sociala medier är svåra, komplexa och ineffektiva, medan det faktiskt är motsatsen. De kan göra det om de faktiskt försöker.
LEDARE SOM EXEMPEL
Det är sällan folk delar arbetsrelaterat innehåll på sina privata konton. De är rädda att det är irrelevant och att det kommer att störa eller irritera dem som följer dem. Men om ledare gör det som ett exempel för sitt team är det en annan historia.
Anställda kommer snabbt att se fördelarna med att stödja sina arbetsgivares varumärken om de ser att högre chefer praktiserar det de predikar och agerar som de säger på sociala medier.
Du har nu läst om 10 misstag företag och varumärken gör i sociala medier. Läs gärna fler artiklar från owup.no.