Alla har ett Instagram-konto idag. Till och med husdjur… Vakna upp, kolla Instagram, sitta i trafiken på väg till jobbet, kolla Instagram: ”Haha, den citatet är rolig”, lunchpaus, kolla Instagram: ”Åh, det är rea på H&M den här veckan!” … och cykeln fortsätter…
Det är en sak jag gillar att kalla insta-vakna och insta-paus-syndromet.
Låtsas inte som om du inte har det. Vi gör alla samma sak här.
Du kan försöka bekämpa det, eller så kan du omfamna denna trendiga app. Använd dess beroendeframkallande och delbara egenskaper till företagets fördel med något som kallas tävling och hitta svaret på hur du växer på Instagram.
Teorin bakom Instagram-marknadsföring.
Om det görs på rätt sätt kommer Instagram-tävlingar att:
-
Engagera din gemenskap.
-
Få gemenskapen att växa.
-
Bygga influencer-relationer.
-
Konvertera följare till kunder.
Om du redan har en Instagram-affärskonto och undrar hur du växer på Instagram, men inte utnyttjar någon av dessa 4 fördelar, vi ska förklara dem för dig. Du gör det fel på ett sätt Om du inte har några följare ännu är det meningslöst att köra tävlingar. Och om du lägger upp en tävling på fel sätt kommer du aldrig att få fler följare.
Lite tufft? Ursäkta, men vi måste säga det. Men nu när du vet, kan du ändra din strategi för att börja bygga dessa relationer och öka försäljningen genom Instagram. Vi kommer att visa dig hur.
Det viktigaste att komma ihåg om Instagram är att det ger även de mest fokuserade människorna stress. Jag menar, Instagram är utformat för snabba svep med dina fingrar och lever på kort uppmärksamhetstid. Läsarna spenderar bara några sekunder på varje bild de ser, om de inte tar sig tid att ”gilla”, och stannar bara vid inlägg som verkligen fångar deras uppmärksamhet.
Hur växa på Instagram: Så vad gör du?
För att växa på Instagram är det viktigt att dra nytta av plattformens stora engagemang. Med 800 miljoner aktiva månatliga användare är det en kraftfull marknadsföringsresurs. Att fånga publikens uppmärksamhet under de första två sekunderna är avgörande, och klara, direkta och engagerande inlägg är nyckeln.
Du har bara två sekunder att fånga publikens uppmärksamhet, vilket ska leda till att de läser informationen kopplad till ditt företag eller produkt. Hemligheten är tydliga, direkta och engagerande inlägg. Och om du har tävlingar som är tydliga, direkta och engagerande kommer de att dra till sig uppmärksamhet och leda mot det som verkligen har betydelse… ditt produkt.
Bra marknadsföringsresultat tack vare Instagram-tävlingar.
Det finns två sätt att genomföra en tävling på Instagram.
-
Tävling för dina följare
-
Tävling med influencers (påverkare)
Det första alternativet är bra när du vill ta reda på hur du kan växa på Instagram och använda de följare du redan har, och det andra är bra om du verkligen vill nå ut till fler genom att hämta följare från andra. Men oavsett storleken på din målgrupp just nu, är det bästa att köra båda tävlingarna.
TÄVLING NUMMER 1: ANVÄND DINA FÖLJARE
-
Bestäm vad vinnaren ska få
-
Exempel: Om du säljer herrkläder, erbjuda en T-shirt med din logotyp samt ett presentkort på 100 kronor. Om ditt varumärke inte kan jämföras med Urban Outfitters eller Quicksilver, räcker det inte med en gratis T-shirt med en inte så känd logotyp. Du kan övervinna detta genom att ge dem mycket! (En annan idé: samla flera produkter i ett paket… fyll en ryggsäck med en T-shirt och andra produkter från ditt varumärke.)
-
-
Ta en produktbild
Gör en kopia av tävlingsreglerna som bör inkludera:
-
-
Deltagarna måste gilla bilden (så deras följare kan se detta)
-
Kommentera genom att tagga en vän (för att sprida innehållet till personer som inte redan ser det) ELLER lägga upp sina egna bilder med hjälp av den angivna hashtaggen.
-
Följa din konto (så de kan komma tillbaka för mer)
-
Publicera bilder och riktlinjer på ditt konto
-
Lägg upp en uppföljningsbild med lite annat innehåll ett par dagar senare: Om tävlingen pågår i en vecka och det ursprungliga inlägget publicerades på måndag, lägg upp en påminnelse ”Kom ihåg att delta för chansen att vinna …” på torsdag för att hålla människor engagerade och medvetna om tävlingen.
-
Välj en vinnare bland de som svarar och publicera det!
-
Dina inlägg bör se ungefär ut så här:
Ursprungligt inlägg med:
-
Cool produktbild
-
Informativ textöverlägg
-
Tydliga tävlingsregler
Följ upp ditt inlägg med:
-
Olika produktfotografier
-
Upprepa erbjudandet
-
Länk till det ursprungliga inlägget
Meddelande om vinnaren med:
-
Vinnarens namn
-
Information om var/hur priset kan hämtas
Tävling nummer 2: Användning av influerarpublikumet
Om detta görs på rätt sätt kan dessa tävlingar bygga upp ett samarbete med dina influencers, med tillgång till deras publik och det finns fördelar även för dina influencers följare. Det blir en vinn-vinn-situation och kommer att hjälpa dig med hur du kan växa på Instagram.
Framstegsmetoden är i stort sett densamma för denna tävling, förutom att du samarbetar med ett annat varumärke/företag/person som kommer att öka din räckvidd, eftersom deras följare också kommer att kunna se ditt innehåll. Om du inte redan har en relation med influencers måste du:
-
Att hitta influencers:
-
Googla och sök efter influencers relaterade till din bransch. Kom ihåg att inte alla kanske svarar eller så kan de vilja ha betalt, så ju fler du frågar, desto större chanser har du.
-
Hitta deras e-postadress eller skicka ett meddelande via Facebook, Twitter, YouTube eller bloggen om de har en. Låt dem veta att du är intresserad av ett samarbete:
-
Exempel e-post: Hej Stina, jag kollade in dig på Instagram och älskar ditt arbete. Dina handgjorda örhängen är underbara! Från en smyckesdesigner till en annan; jag skulle vilja samarbeta med dig. Vad sägs om ett samarbete på Instagram som är fördelaktigt för oss båda? Vi hörs snart, Stina. Ser fram emot att höra från dig!
-
Exempel direktmeddelande: Hej, jag följer ditt arbete och skulle vilja samarbeta med dig! Vad sägs om att samarbeta om en Instagram-kampanj? Tack! name@email.com
-
Exempel kommentar: Från en designer till en annan; detta inlägg var superhjälpsamt! Jag skulle vilja samarbeta med dig, vad sägs om en Instagram-tävling? Låt mig veta vad du tycker. name@email.com
-
När du har hittat någon som vill samarbeta med dig och ni båda är överens om riktlinjerna för tävlingen, börja med att posta!
-
Lägg upp bilder som dina påverkare kan dela (som gästposterare), med riktlinjer som bör inkludera:
-
Deltagarna måste gilla bilden (eftersom deras följare kan se detta)
-
Kommentera genom att tagga en vän (för att sprida innehållet till andra som inte redan ser det) ELLER lägga upp sin egen bild med den angivna hashtaggen.
-
Följ din konto, LIKSOM dina påverkare (så att de fortsätter att visa både ditt och dina påverkares innehåll. Det är det som gör det till en win-win-situation)
-
-
Lägg upp en uppföljningsbild med lite annat innehåll ett par dagar senare: Om tävlingen pågår i en vecka och det ursprungliga inlägget postades på måndag, lägg upp en påminnelse ”Kom ihåg att delta för chansen att vinna…” på torsdag för att hålla människor engagerade och medvetna om tävlingen.
-
Välj en vinnare från dem som svarar och lägg upp det!
Den här typen av tävling bör se ut ungefär så här:
Ursprungligt inlägg med:
-
Foto av påverkare
-
Information om påverkare
-
Tydliga tävlingsregler
Uppföljnings Inlägg med:
-
Foto av påverkare
-
Påminnelse om tävlingen (i det här fallet i form av en interaktiv fråga. Bonuspoäng för engagemang!)
Inlägg där vinnaren tillkännages tillsammans med:
-
Foto av påverkare
-
Personligt meddelande från påverkare
-
Vinnarinformation
Och där har du det, svaret på hur du växer på Instagram. Två enkla Instagram-tävlingar skapade för att öka engagemang och utveckla din följargrupp.
Kom ihåg:
-
Hitta påverkare att samarbeta med
-
Erbjud något som har värde!
-
Lägg först upp en snygg bild för att starta tävlingen
-
Skriv alla riktlinjer tydligt i kopieringen
-
Se till att deltagarna följer, gillar och taggar en vän (eller lägger upp en bild med din hashtag)
-
-
Posta uppföljningsbilder som påminnelser
-
Välj och posta namnet på vinnaren i flödet
Spara tid genom att hantera och posta innehåll på Hootsuite. Efter att du har lagt upp det, kan du se vilka av dina inlägg som engagerar mest, och vilken tidpunkt som är bäst för att posta det på Iconosquare. Nu är det bara att komma ut och presentera dig på Instagram på rätt sätt. Du har nu svaret på hur du växer på Instagram, och hela Instagram-världen väntar på dig, lycka till!
Läs gärna fler av våra artiklar, till exempel ”Hur man använder Instagram: En introduktion och tips”.