Vi har frågat MÅNGA vad de behöver mest hjälp med i deras företag. Svaret är detsamma 99% av tiden, Instagrammarknadsföring! Om du kämpar med att få din Instagramföljarbas att växa och om att få nya följare (för att inte tala om försäljning) är som att dra tänder, så är det för att du kämpar mot det naturliga sättet att få Instagram att växa på!
Du har hört att du bör köra tävlingar för att öka engagemanget, men när du arrangerar en är det bara några få personer som vill vara med. Så du frågar dig själv
VAD GÖR JAG FEL I MIN INSTAGRAM MARKNADSFÖRING?
Du har hört att du bör använda hashtags för att få nya följare, men du har inte märkt någon skillnad. Samma sak som alla andra jag har pratat med över åren tyvärr upplever. Alla är på olika stadier i arbetet med att växa på Instagram, så du kanske använder rätt strategi, men vid FEL tidpunkt.
Och det är inte ditt fel.
Du har massor av information, och du gör som du har blivit tillsagd, men ingen berättar för dig NÄR du ska göra det. Därför vill jag introducera dig till den saknade pusselbiten.
Här är de grundläggande stegen för dig:
-
Sätt riktiga mål
-
Lär känna din publik på en personlig nivå
-
Skriv till och svara dina följare
-
Instagram-bio som lockar till försäljning
-
Ta bilder av hög kvalitet
Detta är de saker du måste ha/göra för att ställa in ditt konto så att du drar till dig följare och över tiden konverterar dem till kunder. Dessa punkter måste följas noggrant, annars kan du stöta på problem senare.
MÅL
Mål kan ibland verka som irriterande påminnelser om att du inte har gjort det du skulle. Det beror på att inte alla mål är likadana! Utan rätt mål går du bara runt och lägger ned mycket arbete på din Instagram-marknadsföring utan att få resultat. Och du har ingen EXTRA tid att spendera. Du måste se till att varje minut du investerar i ditt företag betalar av sig senare. Mål som ser till att detta sker är:
Hjälpsamma mål …
-
är realistiska (baserade på det du vet att du KAN göra)
-
pressar dig lite extra (mer än det du vet att du KAN göra)
-
justeras baserat på hur nära du kommer
Sätt mål i förhållande till hur många följare du får och försäljning du gör. De kommer att hjälpa dig att hålla dig på rätt spår.
KÄNN DIN MÅLGRUPP
Detta är en pusselbit som du MÅSTE ha med om du vill att Instagram-marknadsföringsstrategin ska fungera.
På allvar. Helt ärligt. 100%
Du måste känna din målgrupp, precis som du känner dina bästa vänner. Du måste kunna relatera till dem på en djup, personlig nivå och anpassa produkten till något de önskar eller så har de ett problem som du kan erbjuda att lösa åt dem.
Många säljare på Instagram låter kontona handla för mycket om dem själva, eller så vet de för lite om sin målgrupp, och då blir det svårt för företaget att hitta en gemensam plattform där de kan relatera till sina kunder. Det blir omöjligt att tillfredsställa deras kunders behov genom att erbjuda en produkt eller tjänst som löser kundens problem.
Läs gärna artikeln Målgrupp: Definiera och dominera för mer information om detta.
DEN PERFEKTA INSTAGRAM-BIOGRAFIN
De flesta inser inte att deras biografi är den viktigaste säljstrategin i Instagram-marknadsföringen. Det är den delen som kopplar annonseringsinnehållet till din webbutik (eller var du vill skicka dina följare).
Så du måste se till att den har alla element som listas nedan:
1. Beskriv tydligt vilken tjänst du erbjuder, vad du säljer eller vad ditt företag generellt gör.
2. Relatera till din publik och fånga deras uppmärksamhet.
3. Berätta för dina följare vad de ska göra (ex: ”Klicka på länken för att shoppa nu”).
4. Lägg till en kort och direkt länk för att slutföra åtgärden.
BILDER AV HÖG KVALITET
Instagram handlar om det visuella. Uppenbarligen. Du KAN INTE slarva med kvaliteten på bilderna om du vill framstå som professionell. Om du är professionell = människor litar på dig = det är stor chans att de köper av dig. Om du däremot har dåliga bilder blir det mycket svårare att få nya följare. Och du vet att du behöver dessa följare om du vill sälja till dem.
Men du behöver inte vara en expert fotograf med avancerad utrustning heller. Det här är inget du behöver fundera så mycket över. När jag pratar om bildkvalitet menar jag inte att du måste vara expert på komposition och allt det andra finliret. Jag pratar om enkelt och högkvalitativt. Och när jag säger högkvalitativt menar jag bara att du måste använda en bild med tillräckligt hög upplösning.
Vanliga uppgifter
-
Vad och när du ska posta
-
De 2 olika typerna av hashtags: Hur du hittar dem och hur du använder dem.
De avgörande sakerna som alltid måste göras (dagligen) på Instagram. Aktivt arbete för att få fler följare och posta det de vill se och när! Att lägga upp rätt saker vid rätt tidpunkt för optimalt engagemang. Det finns inga rätt svar på vad och när du ska posta för en specifik publik, eftersom
målgruppen är unik, precis som ditt varumärke.
Du behöver inte gissa… du måste bara prova! Du kan få all information du behöver om din målgrupp direkt från dem. Testa olika typer av inlägg vid olika tider och håll koll på vilka som får mest gillanden, kommentarer, följare osv.
Gör mer av det som fungerar!
Använd hashtags för att få fler följare. Alla har hört talas om hur användning av rätt hashtags kan ge dig fler följare. Men vad de flesta inte vet är att det finns två olika typer av hashtags som används för olika ändamål.
Hashtag typ 1: Hashtags för att hitta potentiella följare
Hashtag typ 2: Hashtags för att bli hittad av potentiella följare
Typ 1 ppassar när du är i startgroparna och inte har så många följare ännu. När du är liten kan du inte förvänta dig att folk ska hitta dig. Du måste hitta DEM och närmast ”presentera” dig själv.
Typ 2 används alltid, men blir starkare ju fler följare och engagemang du har.
Med rätt hashtag och mer frekventa inlägg är det mer sannolikt att ditt innehåll upptäcks av rätt människor. Och med tillräckligt engagemang kan du till och med hamna i ”Topplägg”, vilket är en utmärkt plats att bli upptäckt!
Leads (kundeemner)
-
Instagram marknadsföringsvägen för försäljning
-
Insamling av värdefulla kundleads
-
Få försäljning på Instagram
Den enda anledningen till att du har fått fler följare är för att kunna konvertera dina Instagram-följare till kunder! Det krävs ingen avancerad vetenskap för att uppnå detta, låt oss förklara vad du behöver göra…
Marknadsföringsvägen
Du får inte försäljning och prenumerationer PÅ din Instagramkonto. Om du inte säljer direkt på Instagram är det bara där det börjar, eftersom dina följare uppmanas att vidta åtgärder som kommer att generera försäljning och prenumerationer genom nyhetsbrevet. DÄRFÖR måste du guida dem genom hela processen – det är det som kallas marknadsföringsvägen.
Marknadsföringsvägen innebär hela resan en följare tar från början till slut, och det är upp till dig, och bara dig, att guida dem genom VARJE steg och klick innan de köper/registrerar sig.
MARKNADSFÖRINGSVÄGEN
Marknadsföring --> hemsida webbshop > kategori/produkt
Från Instagram, till kategorisidan, till produktsidan och slutligen varukorgen. Eller från Instagram till varje steg på din meddelandesida. Tänk på det som ”nödutgång”-skyltarna du ser i parkeringshus, de finns överallt här, du kan inte undvika att se dem eller förlora vägen. Så direkt måste du också vara om du vill få försäljning/prenumeranter. Annars kommer dina följare bara bli frustrerade och till slut kommer du att förlora dem. Så se till att HELA marknadsföringsvägen är satt upp med konsekventa bilder och CTA som guidar dina följare, och du kommer garanterat att få mer försäljning/prenumeranter.
Samla värdefulla kundleads
Nyhetsbrev är ett fantastiskt sätt att samla in ”kundleads”, vilket egentligen är potentiella kunder. Ibland är människor inte redo att köpa något, men de är fortfarande intresserade av vad du har att erbjuda. Dessa är personer du inte vill förlora! Det kräver bara lite mer ansträngning för att övertyga dem.
SÅ, behåll dem i din grupp och ge dem värde. Ju mer värde de känner att de får, desto mer benägna är de att köpa från dig. Med värde menar jag saker som inkluderas i nyhetsbrevet:
-
Gratis nedladdningar (beroende på ditt företag… recept, träningsplaner, outfit-ideér, etc.)
-
Rabattkoder
-
Försäljningsförhandsvisning
-
Kundrecensioner
(Detta är bara några exempel för att ge dig idéer. Du bör erbjuda det du tror att din målgrupp skulle uppskatta, självklart!)
Men först måste du samla in e-postadresser!
Det är väldigt enkelt att samla in dessa kundleads på Instagram. Allt du behöver göra är:
1. Ändra länken i din bio till din nyhetsbrev
2. Marknadsför ditt nyhetsbrev i dina inlägg
SÄLJ MER
Okej, så detta är det slutliga målet med Instagram… anledningen till att du samlar alla dessa följare är så att du kan sälja till dem! För att få de försäljningar du strävar efter måste du
1. få fler följare
2. Uppmana dem att köpa
Enkelt. Jo, faktisk. Det er enkelt. För att få till försäljning måste du leda dina kunder genom marknadsföringsvägen och göra det så enkelt som möjligt för dem att göra ett köp. Detta görs genom användning av CTA eller handlingsuppmaning. Du använder CTA genom hela marknadsföringsvägen för att göra det så enkelt som möjligt för dina kunder att göra ett köp. (Annars förlorar du dem!)
Här pratar vi om hur du kan expandera ditt konto och din försäljning! När du känner din målgrupp och har god kunskap om systemet (du vet vad och när du ska posta) är det dags att göra MER av det, och här är några tips om hur detta görs på kortare tid:
Skalning
-
Kör framgångsrika tävlingar
-
Samarbete med påverkare
- Tidsstyrning och automatisering Gör mer på kortare tid
Kör vällyckade tävlingar
Två anledningar till varför tävlingar är bra:
1. De skapar förväntningar kring ditt konto/produkt.
2. Du får nya följare.
Så här är förfarandet för att köra en tävling som dina följare faktiskt kommer att delta i och leda till att du får nya följare…
Steg 1: Välj vad du vill ge bort
Se till att det är något med tillräckligt värde för att dina följare ska vilja delta OCH som har mening för dem… priser är ett bra sätt att lägga till extra värde.
Steg 2: Bestäm hur länge tävlingen ska pågå
Litet pris = 1 dag
Större pris = 3 dagar
Huvudpris = 5-7 dagar
(Låt den inte pågå längre än 1 vecka! Engagemanget tenderar att minska efter 7 dagar.)
Steg 3: Skapa tävlingsbilder och bildtexter
Bilder = inte för röriga, åtminstone ett inlägg bör inkludera en bild på priset/priserna.
Bildtexter = inkludera ALLA tävlingsregler med information om hur man deltar och vad man får genom att vinna; något som gör att dina följare vill delta! Inkludera också följande ansvarsfriskrivning för att undvika problem med Instagram:
”Enligt Instagrams regler meddelar vi härmed att vi på inget sätt är sponsrade, administrerade eller kopplade till Instagram Inc. På något sätt. Deltagare bekräftar genom sin medverkan att de är över 13 år och accepterar de användarvillkor som Instagram har satt upp.”
Du er 1 steg unna å motta rapporten.
Fyll ut nettsideadresse og e-posten for å motta rapporten.
.
Steg 4: Planera inläggen tillsammans med dina vanliga inlägg
Planera alla dina tävlingsinlägg i förväg och publicera dem mellan dina vanliga inlägg (så att det inte verkar som om du bara försöker sälja).
Steg 5: Posta enligt planen
Den här delen är enkel om du planerar i förväg … så kopiera bara och klistra in!
Steg 6: Utse vinnaren!
Kom ihåg att tillkännage vinnaren via ditt konto i ett separat inlägg i slutet av tävlingen. Det får vinnaren att känna sig speciell och dina följare ser att tävlingen var legitim.
Samarbete med påverkare
Att bygga upp en publikum från grunden kan verka skrämmande. Men andra har redan gjort det. Så då kan du också. Men du har en fördel … du kan använda de följare du redan har för att växa ännu SNABBARE genom att använda Partner Processen. Att bygga äkta relationer med påverkare som har samma eller liknande publikum genom att använda Partner Processen är ett utmärkt sätt att se till att din profil blir sedd av ännu fler.
Och som du redan vet, ju fler personer i din målgrupp som ser ditt supermålade innehåll, desto fler följare och försäljning kommer du att få. Men du kan inte bara hitta ett stort konto och fråga om de kan framhäva dig eller samarbeta med dig. Du måste först bygga upp ditt konto för att öka chanserna att de kommer att vilja samarbeta med dig … och det kan du lära dig här genom att klicka på länken nedan:
Tidsstyrning och automatisering.
När du har koll på vem din publik är och vad de vill se (och när), kan du schemalägga ditt innehåll i förväg och använda system som kommer att spara tid åt dig på Instagram (samtidigt som det fortsätter att växa!).
Tips #1: Skapa och planera innehållet en vecka i förväg
Om du samlar alla dina bilder, bildtexter och länkar i förväg kan du organisera dem så att du vet att du har tillräckligt med innehåll för att kunna posta varje dag. Och du kommer inte att uppleva några av dessa ”Herregud, jag måste hämta barnen på dagis, och det är dags att posta på Instagram, hur ska jag klara av detta”-ögonblick. Med allt innehåll samlat i förväg kan du använda tips 2 och 3!
Tips #2: Använd appar för att planera och publicera innehåll
Later.com
Gratis
– 2 konton
– 30 inlägg per månad
– Kan schemalägga och återanvända innehåll
Betalt
– full tilgang
Tips #3: Be någon annan att posta åt dig
Det finns inte så många appar där ute som postar åt dig. Men du har väl vänner, eller hur? Kanske en brorson eller brorsdotter som älskar att vara aktiv på sociala medier. Eller en assistent om du har tur? Ge dem en översikt över alla dina planerade inlägg och låt dem kopiera och posta åt dig!
Vägen till fler följare och ökad försäljning. Kom ihåg, din Instagram håller på att växa. Du kan påskynda en naturlig tillväxt på ditt Instagramkonto.
Här är vad du behöver göra för att få det att växa så snabbt som möjligt:
Förstå hur det växer och var du befinner dig just nu. Sedan kan du lista ut vilka strategier du ska använda i din Instagram-marknadsföring så att du faktiskt ser resultat. Och när jag säger resultat menar jag FLER FÖLJARE och MER FÖRSÄLJNING så att ditt företag växer och du får mer frihet.