HUR DU FÅR MÅNGA LIKES PÅ INSTAGRAM OCH KOMMENTARER

PSSST! Jag ska berätta en liten, (okej då, STOR) hemlighet om marknadsföring på Instagram. Att få fler följare är inte svaret på alla dina problem! Du behöver inte bara följare. Du behöver följare som engagerar sig. Så om du inte ens kan få någon att gilla dina bilder, hur ska du då få dem att KÖPA från dig? Läs vidare för att ta reda på hur du får många likes på Instagram, samt kommentarer och engagemang!Instagram like street art - HUR DU FÅR MÅNGA LIKES PÅ INSTAGRAM

Du behöver likes och kommentarer för att ditt konto ska framstå som professionellt, värdefullt och äkta, så att det leder till försäljning för ditt företag. Så om du känner att du bara pratar med dig själv på det du lägger upp på Instagram, har jag inläggen du behöver för att ändra detta.

Det kommer att verka så uppenbart efter att du har lärt dig det; det ÄR superenkelt, och du kan faktiskt skapa ett nu och posta det idag. Det handlar om engagemangs-inlägg. Ja, det handlar om en typ av inlägg som får dina följare att engagera sig. Om du inte ens inkluderar dem är det förklaringen till varför du inte får det engagemang du önskar.

Första regeln för engagemangs-inlägg = du måste posta innehåll som dina följare verkligen vill se och som har ett budskap de bryr sig om. Nästa steg är att lägga till element som triggar engagemang på dina inlägg.

Och det är det jag kommer att lära dig i den här lektionen.

HUR MAN FÅR MÅNGA LIKES PÅ INSTAGRAM

Så om du behöver få fler likes och kommentarer på ditt konto, eller om du saknar idéer och behöver en skjuts, kommer vi att lära dig vad som bidrar till framgångsrika engagemangs-inlägg och hur du inkluderar dem. Om du använder det du lär dig i detta blogginlägg kommer du att kunna skapa ett aktivt och engagerande konto där dina följare älskar dina inlägg och kontinuerligt kommer att gilla, kommentera och tagga sina vänner. 

Men först måste jag klargöra något…

Du vill ha engagemang, men inte bara för att slippa känslan av att du bara pratar med dig själv på ditt Instagram-konto. Det är självklart en bra anledning, men det finns 3 andra viktiga skäl till varför engagemang är viktigt för ditt konto:

1. ENGAGERADE FÖLJARE KAN BLI KUNDER

Du vill att dina följare ska vara en aktiv del av ditt Instagram-konto. Ju mer aktiva de är, desto lättare är det att få dem att vidta åtgärder som får ditt företag att växa. Saker som ”klicka på länken i bio för att handla nu/prenumerera på vårt nyhetsbrev!”.  Du vet, ”ett objekt i rörelse förblir i rörelse”…

DET ÄR INTE BARA FÖR SKOJ!

Det är svårare att få dina följare att agera om de inte ens gillar eller kommenterar det du postar. Du måste ”träna” dem att engagera sig, och då blir det mycket lättare att få dem att köpa din produkt eller tjänst.

2. DET HJÄLPER DIG ATT FÅ ÄNNU FLER FÖLJARE

Ju fräschare ditt konto är, desto större chans är det att du kommer att få nya följare. Och du vet, ju mer legitim och trovärdig du verkar, desto bättre chans har du att få dem som följare.

Tänk på det…

Om du letar efter en plats att äta i stan, går du inte in på en restaurang utan kunder, du går dit där det sitter många människor som verkar njuta av maten! Det är på samma sätt när en potentiell följare stöter på ditt konto. Likes och kommentarer du får på dina inlägg är som små vittnesmål som berättar för dina potentiella följare att detta konto är värt att följa.

3. DU KAN LÄRA DIG MYCKET OM DIN MÅLGRUPP (VILKET ÄR EN KONTINUERLIG PROCESS)

Det är ingen hemlighet:

Ju bättre du känner din målgrupp, desto bättre kan du sälja till dem! Och även när du tror att du känner din publik väl kan du alltid lära dig något nytt. Att lära känna din målgrupp är en pågående process, så ta aldrig för givet att du vet allt det finns att veta om dem!

När du får dina följare att engagera sig i dina inlägg lär du dig vad de bryr sig om. Om de tar sig tid att gilla, kommentera eller tagga en vän, då vet du att det fanns något med det inlägget som fick dem att ta sig tid att göra just det.

HUR FÅR MAN MÅNGA LIKES PÅ INSTAGRAM: ALTERNATIV TILL ENGAGERANDE INLÄGG

Det finns olika typer av engagemang du kan få från dina följare, och det är en bra idé att blanda inläggen så att du uppmuntrar till likes på alla.

1. Gilla (eller dubbeltryck)

2. Kommentera

3. Tagga en vän

Eller en kombination av de 3:

Olika typer engagemang på Instagram. Inte alla typer av engagemang fungerar på samma sätt. Låt mig förklara. Vilka engagemangs ”åtgärder” du får från dina följare beror på hur mycket de gillar ditt inlägg.

Om dina följare bara gillar ditt inlägg är det förmodligen det enda de kommer att göra.

Men om de verkligen gillar ditt inlägg kanske du kan få dem att kommentera, då är det viktigt att du pratar med dem på en djupare nivå. Om de VERKLIGEN gillar inlägget och hela din feed kanske de taggar en vän för att ”detta är fantastiskt och min kompis kan också ha nytta av det!

Så om du vill ha djupare engagemang måste du VERKLIGEN känna dina följare och rikta dina inlägg mot dem. Lösningen för att få dina följare att engagera sig: Låt det handla om DEM! Jag vet att du vill att det ska vara tydligt att du står bakom dina produkter och inte att det är andra som säljer dem. Men att dela FÖR MYCKET av sig själv är inte sättet att gå för att koppla ihop med dina följare/kunder på en personlig och mer genuin nivå.

MÅNGA säljare har en tendens att överdriva. 

Engagemang är enkelt.

Din Instagram är där du har samtal med dina följare, och engagemang innebär att de svarar tillbaka till dig. Så tänk på Instagram-engagemang som en tvåvägskommunikation där fokus är på DEM. Precis som med all kommunikation måste du veta vem du pratar med om du vill att de ska lyssna på dig.

PRATA TILL RÄTT MÅLGRUPP

Det betyder oftast inte att du ska ändra VEM du pratar med, det betyder att du kanske måste ändra hur du pratar för att locka rätt människor. Om du vill att någon ska lyssna på dina åsikter i en konversation måste du bevisa att du förstår dem och deras åsikter. Samma sak gäller för dina bildtexter på Instagram.

HUR SKRIVER DU DINA EGNA BILDRUBRIKER!

Bilden är det första människor lägger märke till i ditt inlägg, så det är vääääääldigt viktigt (för Instagram är visuellt). Men bildtexter är också viktiga, för orden du använder påverkar hur dina följare agerar. Låt oss se till att du skapar bildtexter som fungerar bra med dina bilder så att du får det engagemang du behöver!

De bästa bildtexterna för Instagram:

  • relaterar till dina följare/kunder

  • uppmanar dina följare till handling (berätta för dem vad, var och hur)

  • är engagerande (följare VILL fortsätta läsa texten)

  • framhäver din varumärkesprofil

Om det är ett produktinlägg:

  • framhäv vilka värden dina följare kommer att få genom att använda produkten och hur den kan lösa deras problem

Och kom ihåg, det är en tvåvägskommunikation med fokus på DEM.

HUR SKAPAR DU ENGAGERANDE BILDRUBRIKER

Se till att ha högkvalitativa bilder och använd formeln för att få bildtexter som ger det engagemang ni önskar! Se till att ha högkvalitativa bilder och använd formeln för att få bildtexter som ger det engagemang ni önskar! Engagerande frågor eller en mening som kopplar till era följare + CTA.

PS. ”Vad är en CTA?” (Call to action

En uppmaning till handling! 

Det är bokstavligen handlingen ni önskar att era följare utför, uttryckt i ord. Exempel: ”Kommentera nedan med ja eller nej!”

FÖRBEHÅLL: Bildtexter kan vara längre än detta och utformas på eget sätt. Detta är bara en beskrivning för att ge råd om de viktigaste delarna. 

FÅ ENGAGEMENT PÅ DINA INSTAGRAMINLÄGG:

Kom ihåg: Engagement = koppla inlägget till era följare så att de kan relatera till det eller bry sig så mycket om budskapet att de känner att de måste delta i konversationen. Varje inlägg bör ha ett tydligt syfte. Du kan börja med att lägga upp ett testinlägg för er publik.

Steg 1: Fråga dig själv,

  • ”Vad vill jag uppnå med detta inlägg?”
  • ”Hur vill jag att min målgrupp ska svara?”
  • Exempel: gillamarkeringar, kommentarer, följare?

Steg 2: Hitta en bild som dina följare kommer att gilla och lägg till en CTA i bilden (valfritt, men rekommenderas!)

Steg 3: Skriv in bildtexten,

  • relaterad till din målgrupp

  • inkludera en CTA som berättar för dem exakt vad de ska göra

Steg 4: Publicera och lär av det

  • Om du inte får det engagemang du önskade, finslipa ditt nästa inlägg för att göra det bättre. (Se om du kan relatera bättre till dina följare i bildtexten, publicera vid en annan tidpunkt, prova en annan typ av interaktion, etc.)

  • Om det inte fungerar kan du prova något annat nästa gång! (Om du testar ett element i taget kan du ta reda på vilken del av inlägget som gör att människor inte engagerar sig. Exempel: testa samma typ av inlägg vid olika tider för att se om TIDEN är orsaken till att det inte lyckas. Du kan testa bildtexter, bildtyper, etc.)

Läs gärna också ”Hur man växer på Instagram: Taktik och tips!”

Och där har du det, svaret på hur du får många gillamarkeringar på Instagram, kommentarer, engagemang! Du kan dra lärdom av dina följares reaktioner och förbättra dina Instagram-inlägg redan idag för att få mer engagemang (och fler försäljningar) från dina följare!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *