HUR DU ARRANGERAR EN LYCKAD INSTAGRAMTÄVLING

Instagram tävling

Instagramtävlingar kan vara mycket fördelaktiga för ditt företag. De hjälper dig att engagera nya följare och generera nya leads som har stor potential att skapa nya försäljningar. 

Tävlingar är en av de mest populära metoderna för marknadsföring på visuella medieplattformar som Instagram, eftersom det är en av de mest effektiva sätten att nå nya kunder och öka medvetenheten om ditt varumärke. 

Du  kanske känner till värdet, men är osäker på hur du ska komma igång. För att hjälpa dig har vi satt ihop denna steg-för-steg-guide som kommer att hjälpa dig att arrangera din egen tävling på Instagram.

Låt oss börja!

STEG 1 – VÄLJ ETT PRIS

När du sätter upp din Instagramtävling är det viktigt att noggrant överväga vilket slags pris du vill erbjuda. Varför? Priset är vanligtvis den avgörande faktorn för om människor vill delta i din tävling eller om de väljer att ignorera den.  

Även om du har ett företag som många gillar kommer inte ens dina mest lojala fans att delta i tävlingen om de inte har möjlighet att vinna något av värde. Människor kommer inte heller att dela med sig av sina e-postadresser eller personlig information om de inte får tillbaka något av tillräckligt värde, och det kommer inte heller dina potentiella kunder att göra. När du väljer ett pris, kom ihåg att det bör vara tillräckligt attraktivt och spännande för att människor ska ta sig tid att delta i din Instagramtävling.

Här är några idéer för priser i en Instagramtävling:

Välj en premie som är kopplad till ditt varumärke. Vi har alla sett företag ge bort saker som iPads och resor till Mexiko. Detta är bra för stora företag som ger ut dessa priser för att förbli topprankade, men det är inte bra om du letar efter verkliga resultat och/eller ökad försäljning för ditt företag. Genom att välja en varumärkesrelaterad premie, som en av dina produkter eller ett presentkort, kommer du att säkerställa att alla som deltar är intresserade av ditt företag.

Skapa ett prispaket: Att sätta ihop en packe med flera priser är ännu mer attraktivt eftersom det ökar värdet. Potentiella deltagare kanske inte deltar om priset bara är värt 100 kronor, men en prispack värd 500 kronor kan ändra deras inställning. Den bästa packningen är en samling olika produkter från ditt varumärke, men du kan också lägga till andra relaterade produkter.

Samarbeta med andra varumärken: Överväg att samarbeta med andra företag inom branschen för att erbjuda en frestande prispaket. Förutom att detta ger dig möjlighet att skapa en prispack som är lite mer spännande än den som bara består av dina egna produkter kommer ett samarbete med ett annat varumärke att öka din marknadsföringsinsats och därmed också öka räckvidden för Instagramtävlingen med en potentiellt större framgång.

STEG 2 – DEFINIERA TÄVLINGSREGLERNA

Instagram är en fantastisk plats för att dela ut giveaways eftersom allt fungerar här. Detta är fantastiskt eftersom det ger dig massor av alternativ när du ska genomföra en Instagramtävling. Låt oss titta på några olika typer av Instagramtävlingar och reglerna för var och en av dem:

  • Kommentarer för att delta i Instagramtävling: Detta är definitivt den vanligaste typen av tävlingar jag ser på Instagram. Det enda som krävs är att en deltagare kommenterar på ett inlägg för att vara med i tävlingen. Ibland måste kommentaren vara ett svar på en fråga eller en form av information (skostorlek till exempel, om priset är ett par skor). Bästa praxis för denna tävling är att få deltagarna att tagga några vänner i sina kommentarer, vilket sprider budskapet organiskt.

  • Repost för att delta i tävlingen: Detta är en annan vanlig typ av Instagramtävling. Som namnet antyder måste deltagaren dela tävlingsinlägget med sina egna följare och därmed sprida ordet om tävlingen och ditt varumärke. Jag vill notera att den här typen av tävling, som kan vara effektiv för att öka räckvidden, kan också vara mindre effektiv eftersom den kan upplevas som påträngande (det kräver att folk delar ditt inlägg).

  • Fototävling: Detta är en ganska logisk användning av Instagram som en tävlingsplattform, eller hur? Få dina deltagare att dela en bild på sin egen feed med en hashtag du skapar (se till att den är relaterad till tävlingen; #vårtävlingen2021, till exempel). Lägg till några åtgärder de måste utföra på bilden; något relaterat till ditt varumärke som du kan använda som användargenererat innehåll i framtiden. När tävlingen är över drar du en slumpmässig vinnare eller det bästa fotot, beroende på vilka kriterier som krävs för att vinna tävlingen. 

  • Instagramtävling eller hashtag-tävling: Användning av en tredjepartsapplikation för att genomföra en Instagramtävling, det kostar dig några kronor och tar tid, men är det bästa sättet att få deltagarna i din tävling att bli framtida kunder. Här genomförs tävlingen på en separat destinationsida/landningssida som samlar in deltagarnas e-postadresser (och annan information om du vill). För att göra en lång historia kort; detta gör att du kan marknadsföra via e-post, vilket generellt sett är mer effektivt när det gäller att konvertera leads till försäljning. Mer om det senare.

STEG 3 – SKAPA TÄVLINGEN

Oavsett vilken tävling du arrangerar behöver du skapa ett tävlingsinlägg som du delar på Instagram. Det första du behöver är en bild. Om du vill ha en enkel lösning kan du bara använda en bild på din premie. Om du vill framstå som lite mer professionell, använd officiella produktbilder tagna med en bra kamera (en modern smartphone fungerar) för att få fram snygga bilder som hjälper dig att marknadsföra priset på ett bra sätt. Du kan också lägga till lite text, som ”Vinn!” för att fånga människors uppmärksamhet och låta dem förstå att det är en tävling.

Använd gärna en video om du vill vara lite kreativ. I de flesta videor vi har sett är det ofta en representant för varumärket som beskriver tävlingen, visar priser och förklarar hur man deltar. Även om det kan fungera bra är jag inte en stor förespråkare för att använda video för att presentera en tävling, eftersom det kräver att folk lyssnar på budskapet i videon (men det kan fungera med undertexter) och ägnar lite mer uppmärksamhet än en bild.

Sedan bildtexten. Det är klokt att beskriva alla regler här så att folk förstår hur man deltar. Jag rekommenderar att detta görs som en steg-för-steg punktlista för att göra det så enkelt som möjligt för deltagarna att förstå. Om du samarbetar med andra varumärken är det viktigt att nämna din partner i bildtexten också.

STEG 4 – TÄVLINGSKAMPANJ

Tillsammans med din premie är det avgörande hur du annonserar tävlingen.

Organisk spridning är ett sätt att gå. Se till att du delar Instagramtävlingen på alla dina sociala plattformar, inklusive din e-postlista. Om du har resurser för det kan du också lägga till en pop-up på din webbplats med en direktlänk till tävlingen. Jag skulle även annonsera min tävling regelbundet på Instagram Story.

Även om organisk delning är en bra start är jag inte en stor anhängare av denna metod för att annonsera, eftersom du oftast pratar med de som redan är intresserade av ditt varumärke eller har köpt från dig tidigare.

Det bästa alternativet, om du vill generera nya leads och få nya kunder, är att betala för annonsering. Instagramannonser är bra eftersom de körs på Facebook Ads-plattformen, vilket innebär annonser som riktar sig direkt till personer du vill ha som kunder.

Även om Instagramannonser kan vara en helt annan sak måste du se till att rikta dig mot din målgrupp baserat på din kundprofil, skapa en iögonfallande bild och välja rätt CTA (call-to-action) för din annons.Winner Every Time - Instagram tävling

När marknadsföringen är igång, lansera tävlingen.

De flesta tävlingar avslutas här, men nu bör du ha fått fler följare och fans på sociala medier som är intresserade av ditt varumärke. Du kan skicka direkta meddelanden (DM) till deltagarna eller lägga upp en bild med en tack till dem som deltog och inkludera en rabattkod samtidigt.

Om du genomförde en Instagramtävling med hjälp av en tredjeparts tävlingsapp har du en lista över e-postadresser som du kan kontakta direkt. Jag skulle också här ge dem en rabattkupong som tack för deras deltagande och hålla dessa potentiella kunder varma, så att det är mer sannolikt att de genomför ett köp.

INSTAGRAM TÄVLING – SLUTSATS

Detta var en steg-för-steg-beskrivning av hur du genomför en Instagramtävling. Oavsett vilken bransch du befinner dig i; Instagramtävlingar är ett bra sätt att skapa nya potentiella kundrelationer, vilket kan generera nya försäljningar i framtiden. Läs gärna fler Instagramartiklar från OWUP.

Lycka till med din Instagramtävling!

LETAR DU EFTER ETT PROGRAM FÖR ATT VÄLJA EN SLUMPVISA VINNARE?

Använd Googles slumpgenerator för att välja vinnare. Det är enkelt och gratis att använda den för att dra vinnare.

För att göra detta måste du tilldela varje av dina anmälda ett nummer. Ett rättvist sätt att göra detta är att tilldela ett nummer baserat på ordningen de anmälde sig. Så din första deltagare skulle vara nummer ett, den andra skulle vara nummer två, och så vidare.

Gå sedan till Google.com och sök efter ”random number generator.” Du kommer att få upp en ruta. Minimumet bör vara det första numret du tilldelade (förmodligen ”1”), och maximumet bör vara antalet totalt giltiga anmälda. När du har angett dessa nummer, tryck på den blåa ”Generera” -knappen.

”Skärmdump ifrån Google” 

Om du föredrar att inte använda Google finns det många gratis slumpgeneratorer tillgängliga; det är bara att göra en sökning för att hitta din favorit.

Oavsett vilken generator du använder är det en smart idé att ta en skärmbild av resultatet för att dokumentera hur du slumpmässigt valde vinnaren.

Lycka till med dragningen!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *