Alla små företag står inför sina utmaningar . Hur man ska få plats för stora planer på en liten budget är en utmaning många entreprenörer måste hantera. Men det är också där många går i fällan…
Du förstår, du behöver inte nödvändigtvis ha stora planer med en stor målgrupp för att lyckas.
Du hörde (läste) rätt.
Faktum är att många små företag skapar stora förändringar genom att fokusera sitt fokus på mindre nischer istället för att expandera. Dessa små företag definierar sin målgrupp och satsar allt på en liten grupp konsumenter.
Vad är en målgrupp?
En målgrupp är en grupp personer som företaget fokuserar på att påverka och sälja sina produkter och/eller tjänster till, även kallat kundgrupper. Kundgrupper varierar mycket från företag till företag och det är upp till varje verksamhet att definiera sina kundgrupper. Det kan också vara klokt att skapa personas när man har definierat sin målgrupp, för att få en inblick i hur en typisk kund för ditt företag tänker. Personas är en beskrivning av en kund, där man föreställer sig en person i målgruppen och fördjupar beskrivningen ytterligare. När man definierar målgrupp används psykografisk, demografisk och geografisk segmentering för att avgränsa målgruppen. Här är några punkter från varje segment som man bör tänka på när man skapar kundgrupper:
- Hur tänker mina kunder, vilka värderingar har de och vad är viktigt för dem?
- Hur gamla är mina kunder, vilken utbildning har de, vad jobbar de med, hur mycket tjänar de, vilken generation bör jag fokusera på och vilket kön har de?
- Var bor de eller vilket område/lokalitet är viktigt för mina kunder?
Så, om du tänker erövra hela världen, konkurrerar du med stora företag som har enorma budgetar.
Dessa företag har annonseringsbudgetar som är större än din försäljning förra året. Bara att dessa budgetar är tre gånger större. Kunniga entreprenörer väljer att fokusera på en liten nisch så att de kan ge mervärde till rätt människor (istället för mindre värde till alla).
Och allt är enkelt i teorin, eller hur? Men det kräver lite mer än bara marknadsundersökningar för att definiera sina kundgrupper. Det kräver mycket eftertanke och många överväganden. Det räcker inte bara att läsa en artikel om ”Hur man riktar sig mot marknaden”.
Nej, du måste göra marknadsundersökningar, kolla potentiella kunder och fatta några beslut.
VAD ÄR KUNDFORSKNING?
Börja med att fråga dig själv vem dina kunder är. Att säga att de är ”alla som vill ha min produkt (eller tjänst)” räcker inte i denna konkurrenspräglade miljö.
Om du redan säljer produkter eller tjänster måste du fokusera på dina nuvarande kunder. Är de huvudsakligen män eller kvinnor? Har de stark köpkraft eller inte? Ditt mål är att skapa en kundprofil eller två, så att du exakt vet vem som är i andra änden av dina marknadsföringsinsatser. När du vet vem du pratar med blir det lättare att engagera dem i ”konversationer”. Utifrån detta kan du börja annonsera riktigt mot din målgrupp.
Du er 1 steg unna å motta rapporten.
Fyll ut nettsideadresse og e-posten for å motta rapporten.
.
Definiera målgruppen för marknadsföring
Nu är det dags att ta fram knepen. Du har inte bara upptäckt om dina kunder är huvudsakligen män eller kvinnor, du har också lärt dig var de gillar att handla och vilka webbplatser de besöker.
Så nu är det bara att skapa riktade annonser som talar direkt till dina kunder, och du kan publicera dina annonser där du vet att de kommer att se dem. Om du till exempel vet att de flesta av dina kunder (eller potentiella kunder) prenumererar på en specifik tidning kan du annonsera i tidningen, på deras webbplats, eller så kan du lägga in en Facebook-annons riktad mot personer i en viss åldersgrupp som ”gillar” tidningens Facebook-sida. Istället för att köra en vanlig Google Adwords-kampanj, riktar du dig direkt mot de människor som troligtvis köper dina produkter eller prenumererar på dina tjänster.
Du har definierat och riktat dig mot målgruppen, nu återstår bara att bli bäst på din marknad och inom din målgrupp. För mer information, läs gärna fler av våra artiklar.