KUNDLOJALITET: TIPS FÖR ATT FÅ ÅTERKOMMANDE KUNDER

Grattis! Du har genomfört en försäljning! Affären är avslutad, varan är betald och skickad. Du njuter av ännu en framgångsrik försäljning när tanken slår dig…

Kommer kunden tillbaka? Hur var deras upplevelse? Är de nöjda? Har vi uppnått kundlojalitet?Customer satisfaction review / kundlojalitet

Det gamla talesättet, ”det kostar fem gånger mer att locka nya kunder än att behålla en gammal”, gäller även idag. Men hur kan du förbättra kundnöjdheten, kundlojaliteten och behålla dina kunder? Vi har sammanställt en lista med 6 enkla tips som du kan använda för att hålla dina kunder nöjda och lojala.

1) BELÖNA KUNDLOJALITET

Om du har en e-butik eller en fysisk butik: belöna dina kunder. Tänk dig detta: Du har en kund som precis har betalat för en handgjord T-tröja  i din e-butik. Under betalningsprocessen ombeddes han att ange sin e-postadress. Den här e-postadressen bör du spara i din e-postadressdatabas (MailChimp  är en utmärkt nyhetsbrevstjänst). Skicka ett e-postmeddelande till kunden via nyhetsbrevstjänsten några veckor efter att han köpt varan och erbjuda 20% rabatt på nästa köp den här månaden. Kundlojalitetsbelöning en-till-en.

2) STRÄCK DIG LITE LÄNGRE

Oavsett om en kund har handlat för 10 eller 1000 kronor, uppskattar de alla att du sträcker dig lite extra för dem. Om det uppstår ett problem – lösa det och ge gärna kunden en gåva eller något från din butik för att visa att de betyder något för dig. Så enkelt som det.

3) BEKRÄFTA KUNDER

Oavsett om det är via ett telefonsamtal eller via sociala medier, tycker alla kunder om att bli bekräftade. Om en kund har twittrat om att de har köpt en eller flera produkter från din onlinebutik, skicka en tweet tillbaka och fråga gärna om de kan ta en bild på produkten när de har mottagit den. Sprid lite kärlek på sociala medier. (PS: Behöver du hjälp med sociala medier? Kontakta oss för en hälsokontroll, så hjälper vi dig på vägen)

4) KÄNN DINA KUNDER

Bokstavligt talat. Precis som med bekräftelse; se till att du lär dig allt du kan om dina kunder. Följ deras konton på sociala medier, se till att deras information är uppdaterad i din e-postdatabas, och markera födelsedagar så att du kan skicka specialerbjudanden och andra förmåner på deras födelsedag. Om du betraktar dem som individer kan du erbjuda kundservice som sträcker sig längre och de uppskattar det.

5) FRÅGA KUNDERNA OM DERAS ÅSIKT

Vad vill de ha? Det skadar aldrig att fråga kunderna om deras upplevelse och vilka förbättringar de önskar. En annan färg? Annan skärning? Annat material? Detta kan ge dig värdefull information om hur du kan förbättra dina produkter och tjänster framöver. 

6) GE PROVEXEMPLAR

Att ofta bara ge enkla provexemplar kan ha stor effekt. Allt du ber om är deras  feedback. Inte bara känner de sig uppskattade som partners, men det finns också en stor chans att de väljer dina produkter i framtiden.

Du njuter av ännu en framgångsrik försäljning när tanken slår dig…

Kommer kunden tillbaka? Hur var deras upplevelse? Är de nöjda?

… och du svarar säkert ”ja” och fokuserar på kundservice i ditt företag, vilket kommer att visa sig när du säljer en produkt eller tjänst till en ny kund och leda till att han/hon återkommer till dig nästa gång också.

Med vilket av dessa 6 steg för att uppnå kundlojalitet och återkommande kunder vill du börja först?

SUMMERING

För att få återkommande kunder och uppnå den kundlojalitet som alla företag drömmer om bör man följa dessa steg:

  • Belöna kundlojalitet i form av t.ex. nyhetsbrev med erbjudanden och/eller rabatter.
  • Sträck dig lite längre, uppstår det problem så visa kunden att du bryr dig.
  • Anerkänn kunden, svara på kundens meddelanden på sociala medier, tweeta tillbaka, skapa dialog.
  • Känn dina kunder, följ deras konton på sociala medier, spara information om dem som födelsedagar, och använd detta för att skicka specialerbjudanden och andra förmåner.
  • Fråga kunderna om deras åsikt, fråga om deras upplevelser, förbättringar, förändringar, och använd den värdefulla informationen för att förbättra produkter och tjänster.
  • Ge varuprover, be om feedback på varuprover, vilket ökar chansen att de väljer dig i framtiden.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *