HASHTAG – DÖD ELLER LEVANDE

Det finns en artikel med titeln ”Heyday for hashtag has passed for marketers” på mobilemarketer.com.. Artikeln berättar kortfattat att hashtags är på väg att dö ut eller redan är döda, särskilt när det gäller marknadsföring på sociala medier.

Vi håller delvis med och delvis inte med om detta påstående eftersom vi tror att det beror helt på vilken plattform som används och hur den används. När man delar marknadsföringsinnehåll på sociala medier bör företagskonton hålla det enkelt och inte använda alla möjliga hashtags utan att tänka på hur de relaterar till inlägget. Överanvändning är inte bra och kommer troligen att skapa en större chans för en negativ än en positiv effekt på inlägget. 

Vi tror att hashtags fortfarande lever på sociala medier som Twitter, Instagram och Tumblr (de senare nämndes inte ens i artikeln).

VAD ÄR EN HASHTAG?

En hashtag, på svenska ämnesknagg är symbolen ”#” efterfulgt av ett ord eller en fras. Detta används för att kategorisera all information på sociala medier så att man enkelt kan söka sig fram till relevant innehåll. Till exempel kan vi lägga upp en post med #klocka, då blir den posten kategoriserad med andra liknande inlägg som också har använt #klocka.

Hashtag example from Ellen Degeneres twitter

KOMBINERA MED ANDRA PLATTFORMAR

Vi kan vara överens om att folk inte publicerar lika mycket på sina arbetsgivares vägnar som de gjorde tidigare. Men vi tror att folk sannolikt fortfarande söker och klickar på hashtags, och de kommer troligen att fortsätta göra det i framtiden.

Användningen av ”#” är något ett företag kan använda för att koppla samman de medier de använder med sina kampanjer för att behålla en röd tråd genom allt. Om de kör reklam på TV kan de låta tittarna lära sig mer om kampanjen/reklaminnehållet genom att söka på hashtaggen som använts i samband med kampanjen. Detta är verkligen viktigt nuförtiden, eftersom TV-publiken alltid sitter med en mobil i handen och är redo att söka.

En viktig aspekt som nämns i artikeln är att konsumenterna har större möjlighet att söka, klicka och använda organiska hashtags. Och detta snabbare än en hashtag skapad av en marknadsförare med ett marknadsföringsmål. Samma gäller för sökningar; Personer som gillar ett varumärke är mer benägna att klicka på en organisk sökresultat än en betald annons.

HASHTAG SKRÄCKEXEMPEL

Den farliga delen med hashtags är att det är så lätt att samla varje persons åsikt om olika ämnen. Om ett företag har gjort något som många människor (ännu värre om det är befintliga kunder) inte gillar, kan det verkligen vara ödesdigert med hashtags som pekar mot företaget när de används i negativa inlägg från publiken.

Ett exempel på denna situation är det australiska flygbolaget Quantas Airlines 2011. De startade en kampanj på Twitter där de uppmanade kunder att berätta om sin bästa upplevelse med Quantas och använda #QuantasLuxury. De startade denna kampanj mitt under en kris med många försenade flyg och många missnöjda kunder. Frustrerade kunder som blev strandsatta på grund av deras problem började lägga upp negativa tweets om företaget med användning av #QuantasLuxury. Efter en stund gjorde Quantas det ännu värre genom att ha ett förberett auto-tweet som tackade deltagarna för alla deras inlägg.

qantas plane

Läs gärna flera artiklar av OWUP.

Vår åsikt är att hashtags fortfarande kan vara mycket användbara om de används på rätt sociala medieplattform, med en konkret mening och strategi, som är genomtänkt och relevant för inlägget och innehållet. Den bör ha en tydlig tanke och inte användas slumpmässigt eller utan syfte.

Marknadsförare bör fokusera mer på organiska hashtags; dessa är de mest kraftfulla och effektiva hashtagsen!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *