VARFÖR EN EVERGREEN ANNONSEKAMPANJ PÅ FACEBOOK?
En av de vanligaste anledningarna till att kampanjer slutar ge resultat är att man når samma personer om och om igen över tid. De som har konverterat (köp, registrering etc.) faller ut eller så fortsätter du att annonsera till dem som redan har köpt. Med tiden kommer Facebook att börja visa dina annonser om och om igen för personer som har mindre sannolikhet att konvertera. Och de kommer att se dina annonser tills det bara blir irriterande.
Engagemanget minskar ofta. Antalet rapporter och negativ feedback tenderar att öka. Kostnaden för att nå personer (CPM) ökar. Till slut är kampanjen inte längre lönsam.
Men i teorin bör en kampanj på Facebook som fungerar idag också fungera de kommande månaderna, så länge…
- Kampanjen har högt värde.
- Målgruppen är av hög kvalitet.
- Målgruppen förblir uppdaterad.
Även om alla tre punkterna är viktiga, ligger nyckeln till denna kampanjstrategi i den tredje punkten: Målgruppen måste förbli uppdaterad hela tiden.
Det är inte alltid enkelt. Men vi kan lösa det genom att använda en anpassad webbplatspublik.
UPPBYGG EN ENKEL FÖRSÄLJNINGSTRATT
Låt oss titta på ett verkligt scenario som gäller för de flesta onlinebutiker.
- Vi har skapat en artikel med information om en ny modell eller serie från en klocktillverkare som marknadsförs på Facebook.
- Vi vill omvandla de som har läst artikeln till betalande kunder.
Många skulle vilja börja sälja till målgruppen direkt. Det kan fungera. Men inköp av ur är ofta en stor investering för många, vilket kräver lite mer övertygelse och förtroende för dig som säljare. Därför kommer vi att ta en något annorlunda strategi.
I det här exemplet kommer vi att leda målgruppen genom en sekvens av 7 annonser över 28 dagar. Sekvensen kan se ut så här:
- Dag 1-4: Presentera relevant innehåll #1
- Dag 5-8: Presentera relevant innehåll #2
- Dag 9-12: Presentera produktöversikt
- Dag 13-16: Presentera produktfördel #1
- Dag 17-20: Presentera produktfördel #2
- Dag 21-24: Presentera produktfördel #3
- Dag 25-28: Presentera produktfördel #4
Tanken är att vi långsamt men säkert ska bygga förtroende tills personen till slut handlar från dig. Vi vill hålla budskapet nytt och relevant, så vi visar en ny annons var fjärde dag. Om de inte köper inom 28 dagar faller de ut ur kampanjen.
Resultatet är att du alltid skickar nya personer genom kampanjen. De kommer alltid att se annonserna för första gången och aldrig längre än 4 dagar. Ingen kommer att tröttna på att se dina annonser om och om igen under långa perioder.
Kom ihåg att du inte behöver följa detta upplägg exakt. Du kan välja att inte ha så många annonsuppsättningar eller öka varaktigheten för annonsuppsättningarna Du kan marknadsföra annat innehåll. Använd detta som en grund.
HITTA DIN TRIGGER
När du har satt upp en enkel försäljningstratt är det dags att isolera de som utlöser triggeren. Hur man utlöser triggeren kännetecknas av att:
- Handlingen kan bara utföras en gång.
- Tidpunkten för handlingen kan isoleras med en anpassad webbplatspublik.
Var medveten om att det krävs en viss volym för att detta ska fungera. Om endast 5 personer utlöser triggeren per dag är det stor chans att din kampanj aldrig visas.
Några exempel på triggare:
- Köpt en relaterad produkt.
- Registrerat sig för något (till exempel nyhetsbrev eller Facebook-evenemang).
- Engagerat sig med en specifik video eller bild på Facebook.
- Besökt en specifik webbadress.
Det är lättare att bygga upp volym för vissa triggare än för andra. Den första och den andra kommer att vara ganska svåra att bygga upp stora volymer för jämfört med den tredje och fjärde. Men kvaliteten på målgruppen kommer helt klart vara högst för de två första.
SKAPA SJU EGNA WEBBPLATSPUBLIKIUM FÖR TRIGGERN
För att säkerställa att tillräckligt många personer utlöser triggern rekommenderar vi att du kör en separat kampanj för att marknadsföra den. Hur du angriper det är upp till dig, men vi rekommenderar att du riktar den mot en varm publik, som till exempel de som nyligen har besökt din webbplats.
Det vi främst försöker åstadkomma här är att nå personer som nyligen har utlöst din trigger. Baserat på vår plan ovan vet vi att vi vill nå personer som har utlöst triggeren inom dessa tidsintervall:
- Dag 1-4
- Dag 5-8
- Dag 9-12
- Dag 13-16
- Dag 17-20
- Dag 21-24
- Dag 25-28
Detta kan åstadkommas med egna anpassade webbplatspublikum.
Hvis noen har lest artikkelen vet vi at de har trykket på annonsen og faller innenfor målgruppen. Vi måste skapa sju varianter av publikummet.
Det första kommer att se ut så här…
Det andra…
Vi kommer också att skapa målgrupper för 12, 16, 20, 24 och 28 dagar.
Jag vet vad du tänker. Det kommer att finnas överlapp! De som är i den anpassade målgruppen för 4 dagar kommer också att vara i de andra! Men det kommer vi att hantera senare.
Förutom de målgrupper du redan har skapat måste du också skapa en anpassad publikumgrupp för alla som har köpt klockan vi marknadsför. Det är ingen idé att slösa bort pengar på personer som redan har köpt produkten..
Det kommer se ungefär ut så här…
SÄTT UPP SJU ANNONSUPPSÄTT
Målsättning
Det första Facebook ber dig att välja när du skapar kampanjen är mål. Vanligtvis väljer man ”Trafik” eller ”Konverteringar”, båda är okej, så länge du optimerar annonsuppsättningen för ”Daglig unik räckvidd”. Vår favorit i det här fallet är ”Räckvidd”, mer om det senare.
Målgrupp
Nu kommer vi att använda de anpassade målgrupperna vi satte upp tidigare. Skapa sju annonsuppsättningar och kom ihåg att exkludera de som redan har köpt produkten. För att målgruppen ska vara tillräckligt stor rekommenderar vi att du riktar dig mot hela Norge.
Den första annonsuppsättningen kommer att se ut så här…
Nästa annonsuppsättning kommer att se ut så här…
Som du ser, exkluderar vi de som har besökt landningssidan under den tidigare perioden, samt de som har köpt produkten.
Budgivning
När du använder denna strategi vill du inte att Facebook ska optimera annonserna åt dig. Det skulle i så fall innebära att Facebook endast visar dina annonser för dem som troligen kommer att utföra din önskade handling. Nåväl, de har redan utlöst triggern, så vi vet att vi vill nå dem igen med våra annonser.
Om du använder ”konverteringar” eller ”trafik” som mål, optimera för ”Daglig unik räckvidd” under budgivning.
När du optimerar för ”daglig unik räckvidd” kommer Facebook att visa din annons för så många personer som möjligt inom din målgrupp, men inte mer än en gång per dag.
Det är upp till dig om du vill använda automatisk eller manuell budgivning. Du kan använda manuell budgivning med en hög budget för att nå så många som möjligt, men det kan också leda till ökade kostnader. Här är det klokt att experimentera.
Om du använder ”Räckvidd” som mål, kan du dock bestämma hur ofta en person ska se din annons.
I likhet med ”daglig unik räckvidd” kommer din annons att visas för så många personer som möjligt inom din målgrupp, men aldrig mer än en gång per det antal dagar du har satt som frekvensbegränsning.
Det är anledningen till att vi gillar ”räckvidd” som mål. Det ger dig möjlighet att kontrollera hur ofta du når människor.
Igen, det är upp till dig om du vill använda automatisk eller manuell budgivning. Men om din annons inte visas när du använder automatisk budgivning kan det vara nödvändigt att sätta ett högt manuellt bud.
Placering
Eftersom vi visar annonserna för så många som möjligt inom vår lilla målgrupp, men vanligtvis aldrig mer än en gång om dagen, vill vi vara smarta med placeringen av annonsen. Varför? Jo, högerkolumnen kan vara lika bra, men det är inte där jag vill slösa bort min enda dagliga visning.
Det är upp till dig om du vill inkludera ”Instagram-flöde” eller ”i artiklar”, men vårt säkra förslag är att välja ”Facebook-nyhetsflödet”.
Budget
Det finns inget klart och tydligt svar på vad som är rätt budget. Men kom ihåg att den målgrupp du riktar dig till är liten, så du behöver bara en liten daglig budget. Oftast sätter vi dagbudgeten till 10-20 kr per dag.
Du kan sätta din dagliga budget högt, men det kommer inte att påverka mycket. Eftersom du redan har begränsat antalet visningar du vill ha per dag kan inte Facebook-kampanjen slösa dina pengar på oändliga visningar. De kommer inte kunna använda hela din budget.
SKAPA SJU ANNONSER
Vår plan är att visa en ny annons var fjärde dag. Så därför måste vi skapa en annons för varje av de sju annonsuppsättningarna vi har skapat. Vi kommer inte gå igenom den processen i detta inlägg. Men kom ihåg den ursprungliga planen:
- Dag 1-4: Presentera relevant innehåll #1
- Dag 5-8: Presentera relevant innehåll #2
- Dag 9-12: Presentera produktöversikt
- Dag 13-16: Presentera produktfördel #1
- Dag 17-20: Presentera produktfördel #2
- Dag 21-24: Presentera produktfördel #3
- Dag 25-28: Presentera produktfördel #4
De två första annonserna kommer att främja bloggartiklar, som båda idealiskt sett är relaterade till den produkt du vill sälja. Du kan också välja att dedikera en av annonserna till att främja något relaterat till ditt företags expertis. Vid det här stadiet vill vi bara värma upp målgruppen med mer information och bygga förtroende innan vi går för att stänga försäljningen.
Sedan kör vi en annons som visar en generell översikt över de nya klockorna.
Slutligen kör vi en serie annonser där var och en framhäver en fördel med klockan.
Det finns obegränsade tillvägagångssätt här. Om du inte har tillräckligt med tillgängligt innehåll på din sida kan du hoppa över de två första annonserna. Vi har gjort det också!
SAMMANFATTNING
Med undantag för några mindre anpassningar från fall till fall (budget, tidsschema, bilder och text), är detta i stort sett hela processen. Men om det inte gav mening, här är vad vi precis gjorde kort sammanfattat:
- Vi marknadsförde en trigger som en person bara kan utlösa en gång.
- Skapade sju anpassade webbplatspublikum för dem som utlöste triggern under de senaste 28 dagarna.
- Skapade en eviggrön Facebook-kampanj som fokuserar på produkten de har visat intresse för, riktad mot dem som utlöste triggern.
Så när någon klickar på annonsen och utlöser triggern, läggs de automatiskt till i kampanjen. Om de inte köper något under de närmaste 28 dagarna, faller de ut från kampanjen.
Resultatet: Du kommer alltid att marknadsföra en relevant produkt för en liten målgrupp som nyligen har visat intresse för den, men aldrig längre än 28 dagar. Kampanjens målgrupp kommer alltid att vara varm, och du kommer inte att bombardera personer med annonser i flera månader i sträck.
ANPASSNINGAR
En Evergreen-kampanj på Facebook är uppbyggd av en sekvens av Facebook-annonser som marknadsför en produkt till en liten målgrupp som har utlöst en trigger inom en begränsad tidsperiod. Hur du anpassar den är upp till dig.
Om storleken på din publik blir för liten kan du öka tidsperioden från 4 dagar till exempelvis 7 dagar. Om du är nöjd med volymen kan du minska tidsperioden för att minimera slöseri.
Innehållet i kampanjen kan anpassas efter dina behov. Istället för 7 annonser kan det vara 4. Det behöver inte heller vara en produktlansering. Några andra strategier som kan fungera inkluderar:
- Försäljning av klockarmband till en nyligen köpt klocka.
- Marknadsför dina bästsäljare till dem som har registrerat sig för ditt nyhetsbrev.
- Erbjuda utökad service på en nyligen köpt klocka eller diamantring.
Nu är det din tur. Vad var din trigger och målsättning? Hur fungerade det? Läs fler av våra artiklar för mycket värdefull information!
Dela gärna dina erfarenheter i kommentarsfältet nedan. 🙂